Om de kans op datalekken te verkleinen, zijn gegevens van energieconsumenten in de verschillende centrale registers sinds maart 2018 versleuteld. Pas na toestemming mogen energieleveranciers erbij. Dat heeft een grote impact op tal van (after)salesprocessen. IFS Probity ondersteunde E.ON bij deze complexe sectorrelease.

 

Zo’n release is een set afspraken die voor alle energieleveranciers gelden. Ze worden opgesteld door de Vereniging Nederlandse EnergieDataUitwisseling (NEDU). In dit platform zijn alle spelers op de energiemarkt vertegenwoordigd, waaronder leveranciers en netbeheerders. Nieuwe afspraken worden elk jaar gecontroleerd en gelijktijdig ingevoerd. Dat is belangrijk, omdat de vrije energiemarkt alleen kan functioneren als de gegevensuitwisseling gestroomlijnd verloopt.

 

Van meer naar minder data-uitwisseling

Joost van Hoenselaar werkt al sinds 2002 in de energiesector en maakte tal van sectorreleases mee. De nieuwste release was er eentje van de buitencategorie, vertelt de projectmanager in het Eindhovense hoofdkantoor van E.ON Benelux. “Tot nu toe ging het vooral over hoe energieleveranciers makkelijker en meer data met elkaar konden uitwisselen. Deze sectorrelease bracht voor het eerst beperkingen in datauitwisseling.”

Energieleveranciers hebben namelijk voortaan toestemming van potentiële klanten nodig om gegevens uit het Centraal Aansluitingenregister, Contract Einde Register en Toegankelijk Meetregister te raadplegen. Die toestemming krijgen ze in stapjes en door middel van digitale sleutels. In elke fase krijgt de leverancier niet meer data dan nodig zijn om de betreffende stap in het salesproces af te ronden. Van het aanbod op maat aan de deur of via de telefoon tot de contractbevestiging per brief of mail.

 

Invloed op processen en interfaces

De kans op grote datalekken, zoals toen in 2016 bij een energieleverancier de gegevens van 2 miljoen consumenten gestolen werden, neemt daarmee af. Maar het zorgde wel voor hoofdbrekens op de IT-afdelingen van energieleveranciers zoals E.ON. Joost van Hoenselaar: “Een salesproces aan de deur, via de telefoon of een vergelijkingssite bestaat uit tientallen interacties tussen verschillende systemen. Ons back-endsysteem SAP, een middleware systeem in Duitsland, de centrale registers. In totaal moesten we meer dan 40 interfaces aanpassen.”

Bij de pre-study van de sectorrelease zag Joost van Hoenselaar al snel dat hij voor deze complexe release hulp van buitenaf nodig had. E.ON kwam daarvoor uit bij IFS Probity. “Een groot voordeel is dat ze bij IFS Probity de energiemarkt goed kennen en ervaring hebben met sectorreleases. Zeker bij dit project was dat erg handig, gezien de complexiteit en de tijdsdruk.”

 

Business analyse, testcoördinatie en IT-management

Joep in ‘t Groen was namens IFS Probity betrokken bij de business analyse, het opstellen van requirements en uitschrijven van procesflows. Ook coördineerde hij het testmanagement. Marjelle Verweij onderhield als IT-manager het contact met externe leveranciers, bewaakte de planning en het budget en borgde de reviews en documentatie. Achteraf is Joost van Hoenselaar extra blij met de inzet van deze ervaren IT-professionals. Er waren namelijk flink wat uitdagingen te overwinnen.

Zo kwam er een ander IT-project tussendoor wat aandacht en capaciteit opslokte, liep de user acceptance test vertraging op door autorisatieproblemen bij Energie Data Services Nederland (EDSN) en was de centrale testomgeving door de nasleep van een brandalarm in het datacenter lange tijd niet beschikbaar.

 

Gecontroleerd en flexibel naar een succesvolle livegang

“Dan is het handig dat je een IT-manager naast je hebt die weet hoe ze op de juiste knoppen moet drukken bij externe leveranciers. Marjelle Verweij zorgde er bijvoorbeeld voor dat we gelijktijdig konden bouwen en testen.”, aldus Joost van Hoenselaar. Ondertussen prioriteerde Joep in ‘t Groen het testmanagement. “We konden simpelweg niet meer alles testen. Joep in ’t Groen hield in de gaten dat we geen onoverkomelijke risico’s liepen en dat als iets niet zou werken, er geen processen zouden stoppen.”

In maart 2018 ging E.ON net als andere energieleveranciers ‘live’. Een spannend moment. “Natuurlijk waren er nog wel wat verbeterpunten, maar die hebben we samen met IFS Probity en IT in de nazorg alsnog goed opgelost”, blikt Joost van Hoenselaar terug. “Overall was dit een succesvol project, helemaal als je bedenkt welke uitdagingen we allemaal moesten overwinnen. In 15 jaar tijd heb ik veel van die uitdagingen nog niet eerder meegemaakt en nu kwamen ze ook nog eens allemaal tegelijk. De flexibiliteit die Marjelle Verweij en Joep in ’t Groen toonden en hun kennis en skills waren ontzettend belangrijk om deze grote uitdaging aan te kunnen.”