Vier best practices voor een transformatie van finance

Als onderdeel van een transformatieprogramma vervangt NS zijn oude financiële systemen. “En dat allemaal met de winkel open, zoals we ook onze stations verbouwen terwijl de treinen gewoon blijven rijden,” vertelt Hugo Mans, financieel directeur bij NS. Wat zijn de succesfactoren?

Klanten willen op maat worden bediend, bijvoorbeeld met abonnementen die perfect op de persoonlijke behoeften aansluiten. “Tailormade proposities zorgen voor exponentiële groei, maar vragen wel iets van de backoffice,” stelt Mans. “Als de achterkant niet goed is geregeld, lopen processen vast.”

Voor NS was dit een belangrijke reden om de oude systemen op te ruimen. De nieuwe oplossing moest beheersbaarder zijn dan de oude omgeving, de IT-kosten reduceren en vooral de verschillende proposities ondersteunen en zorgen voor begrijpelijke facturen.

Uitgangspunten
De zoektocht van NS leidde naar SAP Hybris Billing. Eind 2019 moet met de hulp van implementatiepartner IFS Probity alles zijn overgebracht naar het nieuwe systeem en wordt de oude omgeving uitgeschakeld. “Maar na de selectie van een oplossing staat een organisatie wel voor een groot project, waar alleen maar een grondige aanpak bij past,” waarschuwt Mans. Daarvoor hanteerde hij een aantal uitgangspunten die u hier kunt lezen.

Sidebar niet beschikbaar